dinsdag 29 april 2008

werk uit mijn serie EIKIPEI

Mijn laatst gemaakte schilderij uit de serie ETEN/ETEN II; chocoladebruin met vleugje citroengeel

De schilderijen in de serie EIKIPEI ontstonden naar aanleiding van een project over voedsel.
Hoe wordt eten gepresenteerd in de media? Smakelijk en mooi? Verleidelijk, om je lippen bij af te likken? Of duizelt het de consument? Elke supermarkt heeft zijn eigen glanzend tijdschrift met smakelijke recepten en kleurrijke advertenties erin. Deze kleurrijke tijdschriften en folders van de verschillende ketens fascineerde me en vormden het uitgangspunt voor de schilderijen.Wat was er eerst; de verleiding of de vraag? Of te wel: EIKIPEI.
Een eerste serie van elf schilderijen volgden het dagelijkse eetpatroon van ontbijt naar avondsnack (2005 - 2006)
Ook in 2007 verzamelde ik de tijdschriften en folders en zag hoe er steeds subtiele aanpassingen zijn en hoe de verschillende merken en winkelketens elkaar nadoen. Ook naar aanleiding van opmerkingen over het collageachtige uiterlijk van de eerste serie, ontstond de tweede serie, werktitel ETEN/ETEN II.
Met deze serie ben ik nu nog volop bezig, zal ik in 2008 afsluiten.
Uiteindelijk zal er een serie van ongeveer 25 schilderijen van verschillend formaat komen.

Geen opmerkingen: