maandag 2 juni 2008

priegel-knipwerk


Het priegel-knipwerk is voorlopig weer klaar, hoop ik. Eerst maar bij elkaar zoeken van geschikte knipsels en die verwerken op een doek.Mogelijk het laatste schilderij in de serie ETEN/ETEN II. Zeker weten doe ik het niet, misschien andere formaten, misschien meer in het schilderij schilderen. Ik ben er zelf nog niet uit.
De beelden in de tijdschriften en de folders blijven me boeien. De gratis en ongevraagde hoeveelheid "tijdschriften", steeds glimmender en kleurrijker blijven op mijn deurmat vallen en in mijn boodschappentas verdwijnen.


Ik heb handen en mensen die met eten bezig zijn uitgeknipt. Soms zijn de handen en het gezicht ver uit elkaar en moest ik kiezen wat ik ga gebruiken. Grote partijen kleding, in allerlei kleuren zijn niet gewenst. Ik wil vooral de vrolijke en gezellige gezichten in relatie tot eten en tafelen hebben. Vaak klinkend met een glas wijn of bier. Plaatjes van drie generaties aan de feestelijke familietafel zijn ruim voorhanden. Ook groepen van vrienden en/of vriendinnen van rond de dertig. Smikkelende en smullende kinderen. En de gezellige buurvrouw met een speciaal recept of heerlijk gerecht.Als je de tijdschriften mag geloven is het elke dag feest aan tafel. Eten is wel een sociale gebeurtenis en mag, wat mij betreft, die functie houden. Samen aan tafel. Maar niet perse elke dag en altijd zo harmonieus als ik nu onder handen heb.


Het verwerken van handen en gezichten is al een nieuw aspect in deze serie. Het zijn niet de kleuren die het beeld bepalen. Ook het eerste schilderij PIZZA, is niet op kleur gebaseerd, wel op vorm; pizza's, rondjes, groot en klein.

Geen opmerkingen: