dinsdag 30 september 2008

Ordenen



Elke week wil ik een stukje voor mijn weblog schrijven. Elke week zal ik ook foto´s maken van mijn activiteiten.

Afgelopen week heb ik mijn prenten bij elkaar gezocht.
Na elke nieuwe drukgang berg ik mijn etsen en lino´s goed ingepakt op in laden en op rekken. Wanneer ik enkele tevoorschijn haal voor foto´s of expositie of bij een verkoop van een enkele prent, raken de mappen en opbergplekken meer en meer verspreid. Ik denk dat ik nu alle bij elkaar horende prenten bij elkaar heb.

Ook heb ik de lijsten van de oplagen (na lang zoeken) weer gevonden.
Zodra een plaat gedrukt gaat worden, bepaal ik hoe groot de oplage gaat worden. Onderaan een afdruk noteer ik dan de hoeveelste druk van de oplage die prent is, bijv. 2e/25 (2e druk van een oplage van 25). Ik druk de hele oplage niet in één keer: papier en inkt is best duur en het kost tijd.
Alleen een oplage van een reductielino wordt in één keer gedrukt. Kan ook niet anders, de plaat bestaat niet meer na de laatste drukgang.

Kortom een goede administratie van de oplagen en de verkochte en nog te drukken prenten, is noodzakelijk. De digitale gegevens stonden op floppies en de floppie drive heb ik niet meer. Ik had gelukkig nog één uitgeprinte versie.

Tijdens al dat zoeken en ordenen kwam ik op het idee om een doos met Zeeuwse prenten te maken. Doos van zuurvrij passe-partout karton en ook de prenten in passe-partouts. Een mooie uitgave voor de verkoop.

Ook heb ik afgelopen week nog heerlijk verder geknipt in allerlei foto’s met gele voedingsmiddelen, van bier en wijn tot aardappelen en fruit.
Radio aan en knippen en mijmeren en genieten van al dat geel in zoveel kleur

Geen opmerkingen: