dinsdag 14 oktober 2008

Lange creatieve nachten


Vannacht weer eens heerlijk geslapen.
Meestal duurt het erg lang voor ik in slaap val. Vele fantastische kunstwerken zijn er in die kleine uurtjes, virtueel, gemaakt.
Zondagnacht heb ik prachtige prenten gemaakt op groot formaat.

Ik hou van het ambachtelijke en de ordeningen die nodig zijn bij het maken van prenten.
De volgorde van het uitsnijden en de kleur bij de reductielino bepalen. Het proces van bijtingen bij de ets onderzoeken. Het positief en negatief denken. Het goed aanleggen van de prent bij afdrukken en de druk van de pers bepalen. Het experimenteren met alle stappen die er nodig zijn voor er uiteindelijk een prent is.

Maar ik heb al een tijd geen etsen meer gemaakt en ook de linosneden laten op zich wachten.
Het werken met zuren, terpentine, spiritus, etsinkten en andere chemicaliƫn, houden me tegen.

Vroeger woonde en werkte ik in de dampen van de chemische stoffen die ik gebruikte bij het etsen en schilderen. Rookte er mijn sigaretjes bij. Mijn kortademigheid van nu steek ik op dat ongezonde kunstenaarsleven.

Zondagnacht maakte ik houtsneden, op triplex- of MDFplaat van minimaal 40x50cm. Een sluitplaat en een reductielino in de serie bouwwerken. Met de sluitplaat kan ik het grafische dat in mijn schetsen zit, naar voren halen. Met de reductielino kan ik spelen met de kleuren.

RRHouse wil ik namelijk met volle kleuren opzetten en dan met witten afdekken. Het gebouw oogt dan wit, de kleur schemert er doorheen.
Vanuit dat idee kwam ik op de reductielino met plaatselijke ininkting. Om rare overlappen te voorkomen is een sluitplaat nodig en dan kunnen de grafische kanten ook meespelen.

Ik zie de prenten al voor me; prachtig zullen ze zijn, grafisch en dromerig.

Maar eerst nog dozen maken en passe-partouts snijden. Het schiet al aardig op.
Ook ga ik bij de dozen boekjes maken waarin ik de prenten en de manier waarop ze zijn ontstaan beschrijf.

Wat etsen, lino- en houtsneden zijn, wat reductielino´s, aquatinten en sluitplaten zijn, zal ik ook op mijn site opnemen. En mogelijk ook hier……als daar vraag naar is.

Geen opmerkingen: