zondag 6 februari 2011

Gemeentemuseum Den Haag wordt het mooiste museum van ....

Gemeentemuseum Den Haag krijgt vanaf April volgend jaar 70 topstukken te logeren. Topstukken uit het Mauritshuis. 
Kan een mens nog gelukkiger worden?

Afgelopen maand ben ik veel te vinden geweest in het Gemeentemuseum, het GEM en het fotomuseum. 
Als ambulante activiteiten begeleider bezoek ik met mijn clienten gratis het gemeentemuseum. Bewoners van Escamp kunnen namelijk een half jaar gratis met vrienden, familieleden en wie dan ook, naar het museum.  Een bijzonder initiatief waar ik dankbaar gebruik van maak. 
Het is een feest om in het souterrain van alles en nog wat te ontdekken. Samen met een VG client hebben we genoten van de thema's en van allerlei voorwerpen, foto's en schilderijen die er tentoongesteld waren. Verrassend vond ik het te zien dat ook minder toegankelijke schilderijen door haar gewaardeerd werden, hoe we samen konden genieten van de korte filmpjes. Een verrijking voor mij en mijn klanten. Tot juni kunnen we er gratis naar toe. Voor mijn klanten met vaak een zeer beperkt budget een cadeautje.  
Ook heb ik zelf op de valreep nog "de nesten" van Auke de Vries bezocht. Tja... Het is mijn docent etsen op het academie geweest. In veel van zijn werk dat in Den Haag en andere steden te zien is kan ik grafische lijnen ontdekken, daar heb ik wel wat mee. Deze "nesten" doen me eigenlijk niets... maar toch even gezien.
In het fotomuseum verrasten de polaroids van Julia Schnabel me. In een mooie, toepasselijke ruimte zulke grote polaroids, om stil van te worden.
Heerlijk zoveel rijkdom in de stad waar ik nu woon.... ook al was de serie over "Den Haag Zuid" bij  de 'zilveren camera 2010"  wel een ander stuk Den Haag dan .... , maar ook mijn stad.

Van de vele bezoeken aan musea stapelden de folders zich op, mooie plaatjes van mooie werken.  Ooit had ik een groot prikbord waarop ze naast elkaar een kleine tentoonstelling op zich vormden. Sinds kort heb ik er de plaatjes uit geknipt en op een doek geplakt, een collage van plaatjes van kunstwerken. Zo eens in de drie maanden zal ik er nieuwe plaatjes op plakken, een wisselend beeld van wisselende exposities en tentoonstellingen. 

 

Geen opmerkingen: