zondag 13 maart 2011

Het moet van ver komen.

De Stier, 1647. Paulus Potter
 Helaas, helaas geen tijd en geen rust om te schilderen. Enkele veranderingen op mijn werk, nieuwe cliĆ«nten, andere vragen en andere tijden. En eindelijk weer eens een cursus, dit keer “doelgericht werken”. En dat kan ik wel gebruiken.
Plots, op redelijk kort termijn mag ik drie museum lessen in het Mauritshuis geven, alle drie met een ander thema. Eindexamenklassen werken aan de hand van thema’s, trouwens ook de andere klassen in basis- en voorgezet onderwijs. Een tijdje terug had ik het thema “vriendschap” voor een groep 7, ontzettend leuk en ontwapenend om te doen. Portretten en dubbelportretten, genrevoorstelling en het samenwerken van schilders in de ateliers.
En nu voor VWO “wat van ver komt” een uitgelezen onderwerp voor het Mauritshuis en ook al goed uitgewerkt. Voor de MAVO  “kunst en vliegwerk”, maak je borst maar nat. Icarus stort in ieder geval in zee. Ook hier heb ik een goede kapstok aan een uitgewerkte les van een collega van mij. En dan voor de HAVO “natuur” en in dit geval “natuur en dieren”.

Het moet van ver komen bij mij, steeds hoor ik weer een klok luiden en moet ik op zoek naar de klepel. Bergen boeken om me heen; “hoe zat dat ook alweer”. Heerlijk, als een spons allerlei informatie opzuigen en merken dat er al veel bekend was alleen nog ongeordend.
Maar echt doelgericht? Ik moet “mijn verhalen” wel op tijd klaar hebben. Er is in ieder geval een tijdslimiet. Ook heb ik een klein uur om het thema aan de hand van schilderijen uit te lichten.
Mijn eerste doel is: kijken, laten kijken en dan pas verwoorden. Schilderijen uitzoeken die verschillende aspecten van het thema laten zien en ook aansluiten bij al die andere eisen die aan eindexamen kandidaten worden gesteld.

Voor “natuur en dieren” heeft het Mauritshuis twee bijzondere schilderijen tegenover elkaar hangen. “De Stier” van Paulus Potter en “de opvoeding van Zeus” van Nicolaes Pietersz. Berchem.
Kijk en zie wat ontzettend leuk en interessant om die twee schilderijen te bekijken, te vergelijken en te bespreken, juist in het aangegeven thema.
Verder heb ik natuurlijk nog een rijtje schilderijen, waarvan voor mij het “Aards Paradijs” een favoriet schilderij is.
De opvoeding van Zeus, 1648. Nicolaes Pieterszn Berchem

Geen opmerkingen: