donderdag 6 oktober 2011

Linoleum afdrukken

Bovendijk 02 (laatste, 3e staat)

Tussen allerlei andere activiteiten door, ben ik nog steeds bezig met een nieuwe manier van linoleum afdrukken.
Losse platen en uitgesneden stukken, plaatselijk en herhalend afdrukken. De stukken op het vel leggen, nat-in-nat of het werk eerst goed laten drogen. Inkt op waterbasis blijft reageren op elke nieuwe plaat met inkt.
Over de grote platen loop ik, de kleinere duw ik aan met een roller of grote kei. 
Het blijft fascinerend en verrassend. Ik ben van plan een serie prenten met als titel "Bovendijk" te maken. Elke prent zal uniek zijn. Wel zullen bepaalde platen vaker in de verschillende prenten te zien zijn. Als ik ze natuurlijk niet  blijf bewerken en dat is niet makkelijk voor mij. Ik snij graag bij, pas de plaat aan aan het beeld dat ik voor ogen heb.

Van de week een documentaire over Mondriaan gezien. Piet Mondriaan blijft een raadsel voor mij, vooral de grote bewondering die er voor zijn werk is. Ik leer zijn werk wel steeds meer te waarderen, maar echt (be)grijpen doet het me niet.
Ik hou wel van de stijl, woon nu in een huis waar stijlelementen aan en in te vinden zijn van de Stijlperiode. Heb zelf in huis ook alleen primaire verzadigde kleuren gebruikt: geel in de keuken en blauw in het trappenhuis, rode accessoires. 
Misschien ga ik me maar wat meer verdiepen in zijn denkwijze en ga ik zelf aan de gang met verticalen en horizontale lijnen, zonder gelaagdheid? Ik ben wel altijd bezig met gelaagdheid in schilderijen en prenten. We zullen zien. Misschien juist wel lagen over elkaar.


broadway boogie woogie, Piet Mondriaan


Geen opmerkingen: