maandag 31 oktober 2011

vlakken, lijnen en kleuren








 Een eerste poging om, niet al te ingewikkeld, met horizontale en verticale lijnen, vlakken en primaire kleuren te werken.
En het werkt. De lijnen gaan verspringen, de kleurvlakken gaan trillen. Op een afstand zie ik een ritme ontstaan, ik zie klanken.
Nooit gedacht en verwacht dat het zo kon werken.

Als uitgangspunt heb ik het doek in "stenen" verdeeld.
De horizontale lijnen heb ik eerst met gebrande sienna gekleurd.
De verticale lijnen met cyaan blauw. Daaroverheen zwart.





De stenen zijn weer in kleurvlakken verdeeld. Het is heel verleidelijk om de "overgebleven" witte vlakken te laten staan. Toch ben ik alle vlakken in gaan vullen.



Pas nadat alle kleuren verzadigd en vol van kleur zijn voeg ik er weer witte vlakken in. De witte vlakken beschouw ik zo ook als onderdeel van de compositie en niet als "restruimte". Ook de nieuwe lijnen zullen misschien een kleur krijgen. Het is spannend en nog niet klaar.

Geen opmerkingen: