zondag 13 februari 2011

Blauw

En dan het bovenste doek van het drieluik; veel lucht. Een stralende blauwe lucht wil ik. Zomers en warm, in zover de kleur blauw warm kan zijn natuurlijk, tegenover de koelte van het water onderop  het onderste doek.
En ja, blauw, zoveel blauwen, zo mooi. Kobaltblauw lijkt me het meest voor de hand te liggen, maar toch, te flets. Cyaan dan of ultramarijn, maar ultramarijn gemengd met wit gaat de paarse kant op. Ook Pruisisch blauw komt uit de tube…..
En het is weer zover: ik ga koppie onder in de blauwen. Had ik al eens eerder meegemaakt met “bouwwerk 4”, ook daar veranderden de blauwen keer op keer.

In mijn 9-luik is in het midden veel blauw te vinden, het bijna azuurblauwe van de tegels tegen de gevel, het koel grijsblauwe van de kozijnen en het donker bijna paarsblauwe van de ijzeren buizen.  En bij elke verandering kleuren de blauwen weer anders.

Maar, het is me gelukt, geen egale blauw maar een bijna hallucinerende overgang van cyaan naar kobalt. Niet puur gebruikt maar met wit gemengd, laag over laag.

Ook dit 9-luik wordt een collage, een geschilderde collage. In het midden de gevel van ons huis, met enkele gebouwen direct in onze omgeving.  Links wil ik de kust verwerken en rechts Westland; water, licht, lucht en glas. 

 




Er waren nog zoveel uitgeknipte reproductietjes over dat ik nog een collage gemaakt hebt. Ik geniet nog steeds van de eerste collage als ik op het toilet zit. We hebben tenslotte twee toiletten, dus plek genoeg voor twee collages. Voor de volgende ronde gaan er wel andere plaatjes over de eerder opgeplakte  knipsels.

Geen opmerkingen: