maandag 21 december 2020

Quilten


De Bernina favorit 540, gekocht in 1956

Als Sinterklaas cadeau heb ik placemats gemaakt. Kerstplacemats met het idee toch met elkaar te brunchen  weliswaar ieder in zijn eigen huis maar met dezelfde  placemats. Het was mijn eerste Quilt probeersel. Helaas geen afbeelding, ze waren net op tijd klaar.

Eerder had ik mijn naaimachine al tevoorschijn gehaald om mondneuskapjes te maken. Van ruitjesstof, maar dat is een ander verhaal waar ik vast nog over ga schrijven.


Na het overlijden van mijn moeder kreeg ik haar naaimachine. Zij had die in 1956 gekocht en in een kastje laten zetten. Het kastje kreeg een plekje op het rommelkamertje en stond daar te staan.
Mijn naaimachine heeft een losse arm, niet zo handig bij het quilten, alle lapjes moet dan steeds vast gezet worden. Dus een naaimachine met een glad en ruim werkblad leek me handig. En zo is mijn moeders machine tevoorschijn gehaald. 
En met de machine, het geluid en alles eromheen vele herinneringen aan mijn moeder die avond aan avond aan het naaien was. Verstelwerk, kleding die wij van onze nichtjes overnamen die zij verfraaide en nieuwe kleren voor ons.
Verbaasd en met schuldgevoel moest ik vaststellen dat het een prachtige naaimachine is. Veel beter dan mijn zig-zag machine. Voorzien van een nieuwe motor, het motorhuis en voetpedaal is het enigste plastic aan deze machine. Veel borduursteken die ik nog moet uitproberen. Een klasse machine. 
Als kind mocht ik er eigenlijk niet mee werken. Ik wilde teveel uitproberen. Nu begrijp ik dat ze er erg zuinig op was.  

Na de placemats ben ik met een groter project begonnen. Een deken van alle restlapjes die ik nog heb liggen. Stukken stof die overgebleven zijn van de kleren die ik voor de kinderen en mijzelf gemaakt heb, restjes stof van gordijnen. Ook vond ik geknipte lappen die geen eindbestemming hadden gehaald.       Zo leuk al die herinneringen aan al die kleding die ik heb gemaakt voor onze zoon en dochter. Nu komen de resten bij elkaar om een bonte deken te vormen. Een heerlijk "zoals het gaat" project.



Geen opmerkingen: