maandag 28 december 2020

Nieuwe bezigheden in Coronatijd

 Ook in de keuken heb ik allerlei nieuwe activiteiten ontplooid.

 September 2019 ben ik begonnen met het maken van (zuur)desem en bak ik desembroden. Op YouTube heb ik vele filmpjes bekeken en maak nu lekkere broden van biologisch meel gemalen in een molen. Eerst bestelde ik mijn meel in Groesbeek maar nu fiets ik naar de Delfse molen De Roos. Prima fietstochtje en goed meel.

Biologisch eten en drinken is wat we dit jaar met nog meer overtuiging zijn gaan doen. Ik fiets naar Rijswijk om daar mijn biologische producten te kopen of, nog leuker naar Delfgauw. In Delfgauw is Hoeve Biesland, een biodynamische boerderij met een eigen groentetuin en dieren in een mooi gebied. 

En daar kochten we ook de bak met broed van Rotterzwam. Op koffiedrab kweek ik oesterzwammen, tot nu toe niet zoveel, maar wel leuk en lekker. Weken na de eerste oogst is hier de start van een nieuwe bundel zwammen. 26 december heb ik deze foto gemaakt en de foto hieronder is van vandaag, 28 december. Ze groeien snel.

Achter de zwammen staat een pot met witte kool in zout, oftewel zuurkool. De tweede kool al die op het aanrecht staat te fermenteren. Dit keer heb ik er ook gember bij gedaan. Vandaag als salade eten op een volkoren rogge-tarwe boterham. Genieten

Ook de naaimachine van mijn moeder doet het prima. Ik heb meerdere blokken met restlapjes gemaakt. 
-As you go-, en dat doe met de lapjes en met de blokken die allesbehalve een vaste maat en vierkant zijn. Met het samenvoegen van de blokken gebruik ik weer samengestelde stroken en corrigeer, min of meer de blokken. Zo heb ik nu een blok van 9 kleinere blokken en tussenstroken gemaakt. Een blok van ongeveer 85:85 cm. Spannend en heerlijk rommelig. Vandaag ga ik dit blok quilten; doorstikken en eens zien wat ik met al die borduursteken kan. Wordt vervolgd. 



Geen opmerkingen: