woensdag 30 april 2008

nieuw project

Een nieuw project is zich in mijn "project dagboek" aan het ontwikkelen. "BOUWWERKEN"
Toen ik met ETEN/ETEN begon, was ook architectuur een van de onderwerpen die door mijn hoofd spookte.
Op de woensdag avond ga ik lekker met en in een groep schilderen bij Johan Adriaanse (beeldend kunstenaar en inspirerend docent). Ongecompliceerd, binnen een tijdslimiet en met een gevarieerde groep mede-schilders. Inspirerend, motiverend en heerlijk ontspannend. "Als beeldend kunstenaar ga je niet naar een cursus schilderen", heb ik lang gedacht. Keramiek kon nog; ik beschik tenslotte niet zelf over een pottenbakkers oven. Ik ben blij dat ik me over die valse schaamte heb heengezet en geniet elke woensdagavond van het schilderen, van Johans benadering en opmerkingen over de werken. Zijn grenzeloos optimisme en enthousiasme over wat hij ziet gebeuren op de verschillende werkstukken, zijn heerlijke associaties en verhalen. Genieten is het en het maakt me me vrij van allerlei vooroordelen en ideeen over "hoe het zou moeten". Hij kwam met het plan om architectuur te gebruiken in een "opdracht". Om dat procesmatig te benaderen en uiteindelijk in een werkstuk af te ronden.
Zo kwamen twee gedachten bij elkaar. Mijn eerdere idee om iets met architectuur te doen, en de manier waarop Johan het schilderen benadert.
 

De foto's die ik hier plaats geven een beeld van enkele schetsen die ik voor het project van woensdagavond heb gemaakt.

Geen opmerkingen: